Leonid Solowjow: Avonturen in Bochara
Een hoogtepunt uit het genre van de schelmenroman (meer over de auteur hier
). De plaats van handelen is
Bochara, liggende aan de zijderoute, in het tussen Rusland en Afghanistan
gelegen Oezbekistan, dat cultureel tot de Arabische wereld behoort. In de
niet nader benoemde tijd van handelen wordt de hele regio vanaf het huidige
Turkije tot het huidige Iran beheerst door kleinere en grote rijken en
rijkjes van diverse kaliefen en emirs, wier gezag berust op de traditionele
combinatie van geslacht, kracht en wreedheid.
De held die wij kennen als Tijl Uilenspiegel heet hier Hodzja
(gebruikelijker is Hodja of Hodj) Nasreddin, die als karakter al heel lang
bestaat in de hele Arabische wereld, en nog steeds populair is
. Het boek van
Solowjow is een moderne adaptie. Hier zijn Nasreddin's tegenstrevers alle
machtigen in het algemeen, en de emir van Bochara in het bijzonder. Zoals
het een goede roman betaamt, gaat het natuurlijk voor een belangrijk deel
over het mooiste meisje. Maar dat is allemaal eigenlijk alleen maar een zeer
charmant vehikel voor het overbrengen van een aantal fundamentele
fatsoenswaarden, en de vele manieren waarop die fatsoenswaarden geschonden
en verkracht worden. Dit alles op het kwaliteitsniveau van De kleine
prins
van De Saint-Exupery en De Alchemist van Coelho, hoewel Avonturen
in Bochara zich minder op het filosofische en meer op het praktische
ethische niveau beweegt. Voor gebruik van voorbeelden uit het boek, zie hier
.
Wat scènes uit het boek zoals gebruikt op deze website - scène 1: Hodzja is
met de karavaan aangekomen in Bochara, waar hij, bijna platzak, een
bescheiden plaatsje in een hoekje van de herberg heeft gevonden. Alwaar hij
een conversatie over zijn eerdere avonturen oppikt:
De versie van Hodzja van het oeroude principe van de reciprociteit.
Scène 2 - Hodzja Nasreddin heeft, ten einde zijn nieuw opgedoken
geliefde uit de harem te redden, het hof van de boze Emir weten te
penetreren in de gedaante van een bezoekende geleerde: Hoessein Goeslia. De
Emir onderhoudt zijn verzamelde hovelingen over hun vaardigheden:
Dit dus beschrijvende de rol van de hoveling: de middenklasse. De managers.
De Emir staat natuurlijk voor de rijken.
In de volgende scène heeft Nasreddin in de gedaante van Hoessein Goeslia
een dusdanige reputatie verworven, dat hij door de valse woekeraar Jaffar te
hulp wordt geroepen om hem te genezen van zijn bochel:
Dit kan gebruikt worden als allegorie voor de eerste grote verleiding binnen
de religie: er materiële zaken bij te betrekken. Het onderhouden van een
religie zonder materialisme is even moeilijk als het niet-denken aan een
aap. De
materiële werkelijkheid omringt ons aan alle kanten, met soms de meest
indringende eisen, en de mentale prestatie om daar niet aan te denken in
combinatie met religie is waarschijnlijk nog veel moeilijker dan het niet
aan een aap denken.
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
·.
|