|
|
|
|
Bronnen bij Sociologische begrippen: onderwijs, gelijkheidHet onderwerp van onderwijs is een heet hangijzer voor de politieke-correctheid. Die politieke-correctheid stamt namelijk voor een deel van wat vroeger was de linkse beweging, maar nu verworden is tot het globalisme![]() De wereld als van de woestijnen van het Midden-Oosten, waarvan GroenLinks dan ook een extremistische vertegenwoordiger in de Tweede Kamer heeft gezet. Aan die wereld is onlosmakelijk verbonden de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen", want zodra culturen ongelijk zijn op één of meer fundamentele punten, zijn er onmiddellijk vrijwel onoverkomelijke bewaren aan de vermenging van die culturen ![]() Wat allemaal hoogstnoodzakelijk om mee in te leiden als het over onderwijs gaat, vanwege een speciale eigenschap van onderwijs die dan ook hardnekkig ontkend wordt bijna door iedereen die in deze maatschappij zijn stem kan laten horen, dus in ieder geval door GroenLinks, bijna alle voormalige sociaaldemocraten van de PvdA, en de rest van de politieke-correctheid. Die eigenschap van het onderwijs waarop dus nu een bijna universeel taboe rust, is dat onderwijs zorgt voor meer ongelijkheid. Het taboe is zo groot, dat de meeste mensen hier onmiddellijk zullen denken: "Maar dat kan toch niet ... Onderwijs zorgt toch juist voor meer gelijkheid ... ???" Neen, dat doet het nu niet en dat heeft het nooit gedaan. Maar waar hebben die linksen van vroeger dan voor gestreden? Antwoord: dat was voor gelijke TOEGANG tot onderwijs. Dat is iets fundamenteel anders dan gelijkheid veroorzaakt door onderwijs. De strijd voor gelijke toegang tot onderwijs heeft ervoor gezorgd dat "arbeiderskinderen ook naar het gymnasium en de universiteit konden". Nu gingen die arbeiderskinderen zelden naar het gymnasium maar naar de HBS, een school die eigenlijk speciaal daarvoor was opgericht, op initiatief van ondernemers zo rond eind negentiende begin twintigste eeuw die beseften dat ze hogeropgeleide technische mensen nodig hadden om de nieuwe industrie, de fabrieken, te leiden. Dus dat streven naar gelijke toegang tot onderwijs is belangrijk en dat moet doorgaan want iedereen met talent heeft waarde voor de maatschappij. Maar onderwijs zelf zorgt voor meer ongelijkheid. Wat uitstekend toegelicht kan worden aan het voorbeeld van het muziekonderwijs. Iedereen kan beginnend muziekonderwijs krijgen want muziek kan je ook jezelf leren en je hebt er relatief weinig steun bij nodig en die je kan krijgen van andere muziekliefhebbers. Talenten komen vanzelf bovendrijven. En daarna werkt het systeem zo, dat degenen met het meeste talent, het meeste onderwijs krijgen. Daarbij geldt: een uur muziekonderwijs gestopt in een kind zonder talent heeft slechts een fractie van de opbrengst van een uur muziekonderwijs gestopt in een kind met veel talent. En dat gaat zo door tot helemaal bovenaan de ladder, waar de meeste getalenteerden op he conservatorium privé-onderwijs krijgen van de topmusici die de concertzaal bespelen. De masterclasses En niemand voelt ook maar enige behoefte om verandering in dit systeem aan te brengen. Want iedereen kan zien dat het nu eenmaal zo werkt en veranderingen geen verbeteringen zullen zijn. Want het resultaat is: een continue instroom van de meest getalenteerden in de concertzalen Waarna verdere uitleg eigenlijk overbodig is. Hetzelfde geldt namelijk voor alle andere vormen van onderwijs, zij het in verschillende vakken in verschillende mate. Daarbij kan je voor bepaalde vakken minimumeisen stellen, waaraan iedereen moet voldoen. En de tussenliggende gevallen vul je naar redelijkheid in. Dat was en is eigenlijk allemaal volkomen duidelijk, maar sinds niet al te lang zwemt er een vlieg in deze soep. En die vlieg heet "de gekleurde medemens". De gekleurde medemens en met name het meest gekleurde deel ervan doet het niet zo goed in het onderwijs. Het gewone onderwijs, maar zelfs in het muziekonderwijs. Ja, de gekleurde medemens heeft wel (ongeveer) dezelfde talenten voor muziek, maar niet voor het muziekonderwijs. Dat aloude onderwijs in muziek bevat ook elementen als kennis van muziekschrift, iets behoorlijk abstracts, en heel veel studie van voorgaande muziekuitingen, wat men noemt de "klassieke muziek", en in die beide: abstracte dingen ![]() ![]() Dat wil zeggen: de gekleurde medemens die hier in Europa verstaan wordt onder "de gekleurde medemens", wat is "zwarten en moslims", want degenen met een Aziatisch kleurtje blijken dat allebei uitstekend te kunnen: abstracte dingen en studie-ijver. En hedendaagse klassieke orkesten zijn dan ook ruim gevuld mat mensen van Aziatische afkomst, en bijna nul zwarten en moslims. En hetzelfde geldt in variabele mate voor alle andere vormen van onderwijs. En dat is niet te bevatten zo pijnlijk. Voor de ideologie van "De Gelijkheid der Culturen". Dat is dermate pijnlijk, dat uit hoofde van "De Gelijkheid der Culturen", de gelijkheid der mensen dreigt te worden afgeschaft. En in het muziekonderwijs is Ameirka is die deels al afgeschaft want men wil daar het "voorspelen achter het gordijn", dat wil zeggen: kandidaten voor opleidings- of uitvoeringsplaatsen te testen uitsluitend en alleen aan de hand van hun muziek en niet aan de hand van hun uiterlijk, afschaffen (dat blindspelen was ingevoerd om te voorkomen dat de beoordelaars, zelf meestal ook docenten, eigen studenten bevoordeelden boven die van de concurrect-docent). Omdat "door dat blindspelen de diversiteit maar niet opschiet". Oftewel: ter wille van de diversiteit wordt het selecteren op uiterlijkheden heringevoerd. En de trend lijkt zich uit te breiden naar meer plaatsen waar op kwaliteit wordt beoordeeld. En er gaan zelfs stemmen op om alle selectie op kwaliteit te vervangen door selectie op diversiteit, oftewel selectie op kleur. Eerst in Amerika en nu ook in Nederland. En er gaan dus ook stemmen op selectie op kwaliteit in zijn algemeenheid af te schaffen en iedereen hetzelfde onderwijs te geven. Eerst in Amerika en nu ook in Nederland. En hier is één van die inmiddels vele stemmen van dat koor, natuurlijk uit een instituut als de Volkskrant, want dit soort steun aan houthakkers aan de wortels van de beschaving is voorbehouden aan de politiek-correcte media, dat wil zeggen; alle kranten en publieke omroepen, behalve De Telegraaf, Elsevier, en Ongehoord Nederland. Waarvan er dus al eindeloos vele eerdere voorbeelden waren, maar onderstaande viel in een gat waarin er ook wat tijd was om er aandacht aan te besteden. En het staat er allemaal al bij de eerste oogopslag (de Volkskrant, 11-06-2022):
Geen enkel twijfel mogelijk: hier volgt een pleidooi voor het afschaffen van kwaliteitsnormen in het onderwijs. Hier de woorden die men er dit keer voor gekozen heeft (de Volkskrant, 11-06-2022, door Aleid Truijens):
Dat klopt. Hebben we zojuist gezien: wie leertalent heeft, heeft het meest aan het onderwijs.
Klopt. Maar dat is het gelijke TOEGANG.
Maar natuurlijk: kinderen blijven verschillende hoeveelheden talent hebben.
Een gore leugen. De werkelijkheid:
Maar natuurlijk: intelligentie, de hoofdfactor in leertalent, is in aanzienlijke mate erfelijk. Waarna de discussie over de inhoud alweer is afgelopen. In het vervolg gaat het er alleen om hoe men een verloren zaak verdedigt.
Dit gebeurt buiten de school, dus buiten "het onderwijs" om.
Zoals het er nu staat is het dus onzin: de tot nu toe genoemde ongelijkheid vindt niet plaats in het onderwijs, en in de rest van de maatschappij is "gelijke kansen" een leeg begrip. Het doelt op iets dat niet bestaat en vermoedelijk niet kan bestaan.
Domme vraag. Zie de inleiding.
Een loze opmerking, tenzij je er bij vertelt waarvoor het in de plaats is gekomen. Pure afkomst, botte willekeur, of wat dan ook en deze redactie kan niet zo snel iets verzinnen dat beter is als 'bepalende rol' dan onderwijs.
Nogal wiedes. Tenzij je een systeem invoert waarin alleen gewerkte uren tellen.
Allemaal hetzelfde antwoord. En het zijn allemaal dingen waar het onderwijs zelf geen enkele invloed op heeft. Wat jammer dat het juffie dat de vragen op heeft gesteld dat niet kan.
Klopt. Omdat onderwijs nooit een gelijkmaker is geweest, maar een ongelijkmaker.
Klopt. Maar dat ging over TOEGANG.
Klopt. Ouders zien dat hun kinderen mogelijk in dezelfde klassen komen als allochtonen, en die trekken het niveau omlaag door slechtere leerhouding ![]() ![]() Maar dat is dus ook een sterk taboe.
Weer het geluid van het klappen van één hand: noem andere manieren om ongelijkheid te legitimeren, of stel openlijk dat je alle ongelijkheid illegitiem vindt. Er is geen betere manier voor het hanteren van ongelijkheid dan onderwijs en diploma's.
Dat is geen probleem van "het onderwijs". Je kan het een probleem van de maatschappij maken. Dan moet je ervoor zorgen dat ieder kind het aanbod krijgt dat nu voornamelijk die van de beter opgeleide ouders krijgen (opleidingniveau van de ouders is een zeer veel betere voorspeller dan hun rijkdom), en dat is mogelijk. Met een klassegrootte ergens in de buurt van de vijf tot tien leerlingen. De privéschool waar deze redactie ooit gewerkt heeft, hanteerde een norm van negen (of was het zeven?). En een hoog opleidingsniveau van leraren, waar ook psychologische scholing bij hoort.
Dat doet dus niet het onderwijs, dat doet de maatschappij:
Daarvan is de oplossing al gegeven. Voor wat betreft de meeste Nederlandse burgers luidt in ieder geval de spontane reactie: "Maar dat is onbetaalbaar" (dee redactie heeft hem ooit hoogstpersoonlijk gekregen). Dat is niet waar, maar het is aanvankelijk wel erg duur in de zin dat het veel meer geld vergt dan het huidige systeem. Het zal in ieder geval wel meer opbrengen, maar of kosten en baten dat doen is een moeilijke vraag, aangezien een deel van de opbrengsten immaterieel is.
Er is een verschil. Maar het verschil is niet groot, en het speelt voornamelijk in landelijke regio's. De oorzaak ligt in sociale beoordelingen door de leerkrachten, maar welke dat zijn, is onbekend.
Een gore leugen: van uitsluiting zou sprake zijn als geen enkel kind van lager opgeleide ouders een hoger advies kreeg. Het gaat dus om een klein verschil. De bedoeling van de leugen is om urgentie te krijgen voor het eigen programma.
Een gore leugen. Er is slechts sprake van een selectie op vervolgonderwijs. Men moet hier eerste kiezen: wel of geen selectie op vervolgonderwijs. Het antwoord "Nee" betekent iedereen hetzelfde onderwijs. Het antwoord "Ja" laat slechts de keuze van leeftijd. De term 'deterministisch' betekent "vastliggend door regels", en daarvan is hier geen sprake.
Er wórdt geredeneerd vanuit potentie. Maar er wordt nu nog vanuit gegaan dat die potentie kan verschillen. De implicatie hier is dat iedereen dezelfde potentie heeft, oftewel weer die van "Gelijkheid".
Ieder moment van selecteren kan je zo omschrijven, dus dat is weer een pleidooi tegen selectie.
En dat is weer de zevenleerlingen-school.
NEEN. Dat is een redenatie maar dat wordt niet gebruikt als argument, want men is het zich niet bewust. het is een onbewust denkstap. Daarom is het ook lastig te bestrijden.
Idem.
Die afkeer van schriftelijke toetsen is door de alfa-intellectuel meute in en buiten de media, de politike-correctheid, zelf opgestookt. Rationele mensen, bèta's, hebben helemaal geen moeite met toetsen. Die vrezen juist het oordeel van mensen.
En dat moet dus inderdaad gecorrigeerd worden. Hie speelt mede dat leerkrachten op lagere scholen bijna uitsluitend vrouwen zijn, en dus hoogst emotioneel en irrationeel. Gevolgd door een lang stuk wat gaat over slechts één ding:
"Ik kan niet tegen ongelijkheid".
Simpel: omdat de slimme 'arbeiderskinderen' op waren. Die gingen allemaal al naar vwo en wo.
Neen. Maar tegelijkertijd begon er een andere ontwikkeling: de instroom, steeds sterker, van immigrantenkinderen. En die haalden in de niveaus van havo en vooral vmbo het niveau naar beneden. Het ging er niet om om vmbo-onderwijs te weren, het ging erom om de mesdragende ![]()
Het klappen van één hand en het gelijkheidsideaal bij interviewer Truijens, die een wekelijkse rubriek heeft over onderwijs in de Volkskrant, en daarin ook niet kan kiezen tussen selectie en gelijkheid. Het is óf selectie en dan is er alleen maar die op merites, óf gelijkheid. Het is óf "wreedheid", óf "iedereen dezelfde meuk". En oh ja, dan was er ook die "onbetaalbare" variant. De deskundige kiest duidelijker:
Is wat voor niveauverschil dan ook 'rechtvaardig'. Definieer "rechtvaardig". Zoals het er nu staat, kiest dat voor de absolute gelijkheid. Wat in de praktijk is "iedereen dezelfde meuk", wat al steeds meer het geval is:
... , met deze gevolgen:
Want in het "iedereen dezelfde meuk"-onderwijs krijgen alle leerlingen dezelfde meuk, en die meuk daagt de goede leerlingen volstrekt onvoldoende uit, en de zwakke leerlingen kunnen er niet in mee komen. Bij "iedereen dezelfde meuk"-onderwijs krijgt maar één groep leerlingen goed onderwijs: de middelste helft tot een derde. Een rendement van 30 tot 50 procent.
"Ik ben tegen ongelijkheid in de samenleving".
En ik ben dus tegen selectie, want hiervoor geldt het belastingneoliberalenmodel: "Ik ben niet tegen belasting, maar tegen het huidige niveau ervan", wat ze toepassen op alle volgende steeds lagere niveau's. Zodra onder druk van de gelijkheidsideologen een later selectiemoment is gekozen, gaan ze miepen over dat het zo "wreed" is en dat het selectiemoment naar later moet. Ad infinitum. Of je kiest voor ...
... het onbetaalbare model: iedereen privé-onderwijs. En omdat dat dus voorlopig praktisch onmogelijk is ...
... sla je aan het fantaseren, of minder charmant: het raaskallen. Deze redactie fietste een aantal jaren in het kader van van en naar werk kort achter elkaar langs twee onderwijsinstellingen: de Hogeschaal Leiden (University of Applied Sciences Leiden), en de Universiteit Leiden (bèta-collegegebouw), en het verschil in populatie is net zo opzichtig als dat tussen een gymnasium- en een vmbo-schoolplein. Het citaat is volkomen waanzin. Waanzin voortvloeiende uit de botsing tussen ideologie en werkelijkheid. En waardoor je dit soort ...
... weerzinwekkende taal gaat uitslaan. Gepaard gaande met ...
... dit soort inconsistenties, want een advies gebaseerd op een schriftelijke toets heeft precies maar dan ook helemaal precies hetzelfde effect als dat gebaseerd op de inschatting van leraren. Het enige wat kan verschillen, is de kwaliteit ervan, dat wil zeggen: de voorspellende waarde. En daar kan je lang en kort over praten, of je kan het gaan meten. Helemaal niet moeilijk. En helemaal niet erg tijdrovend, want je doet het tegelijkertijd. En helemaal geen extra werk gevend, want die schriftelijke toetsen zijn altijd nuttig, want je gebruikt ze als vervanging van proefwerken. Maar eigenlijk is dat allemaal volstrekt overbodig, aangezien allang bekend is dat schriftelijke toetsen betrouwbaarder zijn dan lerarenadvies, hoewel het verschil niet dramatisch is. En je kan er vergif op innemen, dat bij invoering ervan je weer ander gezeik krijgt. Want een schriftelijke toets moet je natuurlijk niet in één keer afnemen, maar minstens drie verspreid over het jaar. En dan komt de "Het is zo zwaar/belastrend/spanning-veroorzakend"-meute in het geweer, waartoe ook interviewer Truijens behoort. Maar goed, daar zit de deskundige helemaal niet mee, want die ...
.. is van de "iedereen dezelfde meuk"-meute. Gepaard gaande met de bekende zalvende praatjes van die meute:
Kennen we. Kijk naar de comedy Clueless ![]() High school. Verplaats dat model naar, zeg, hartje Chicago, en je krijgt er de bendeoorlogen gratis bij. In Nederland hebben ze er een andere naam voor:
HOE.KAN.DAT.NOU ... ??!!!!!!! Deze er tussendoor staande is ook nog leuk om mee te spelen:
Oftewel:
Waarna er nog maar ruimte is voor twee soorten reactie: onbedaarlijk lachen, of fysiek geweld in de vorm van een pak slaag op een minder kwetsbare plek. Gevolgd door weer een ruime hoeveelheid zalvende taal, gereproduceerd opdat u het de volgende keren herkent:
Je zou er bijna in gaan geloven. De werkelijkheid: Het is "Iedereen dezelfde meuk"-onderwijs in onderwijskundige monsterinstituten op een tot nu toe ongekende schaal van duizenden leerlingen. Oh ja: oplossingen: - gemiddeld 15 leerlingen met een maximum van 20 in het basisonderwijs. - gemiddeld 20 leerlingen met een maximum van 23 in het algemeen vormend voorgezet onderwijs. - gemiddeld 15 leerlingen met een maximum van 20 in het praktisch voorgezet onderwijs (of nog minder, afhankelijk van de hoeveelheid noodzakelijk fysieke (haptische) training). - scholing van leraren op (bijna) academisch niveau in vakkennis, didactiek en psychologie, en uitgebreide scholing in ordehandhaving. - een verbod op telefoons. - onmiddellijke sancties en verwijdering bij geweld en etnische groepsvorming. - verbod op alle religieuze en soortgelijke groepsuitingen. Hoe diep de Gelijkheidsideologie is doorgedrongen blijkt bij de volgende auteur. Merel van Vroonhoven is een voor managerstypes aantrekkelijk miepje dat allerlei uitdeelbaantjes in de commerciële en betsuurlijk sectoren heeft gehad ("Kijk eens, vrouwtje kan ook wat" = managerstypje spelen), en vervolgens spijtoptante werd en als zij-instromer het onderwijs in ging, en daarvan mag verhalen in de Volkskrant. De kop zegt al weer bijna alles (de Volkskrant, 26-11-2022, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
Het Nederlandse onderwijs is nooit een ratrace geweest, zal dat, bij gelijke trends, ook nooit worden, en dat 'spijkerharde' zegt "Ik heb hier echt de ballen verstand". Zoals gewoonlijk bij columns begint het met een portie "human interest", oftewel "de keukentafel":
Gevolgd door een alinea gevuld met verbazing over het feit dat mannen onderling wedstrijdjes organiseren en dat leuk vinden. Buitenspelende jongetjes: "Gaan we om het hardst steppen rond het grasveldje?", buitenspelende meisjes "Wil jij vriendinnetje met mij zijn?". Iedere generatie opnieuw weer (al diverse gepasseerd voor de huisdeur van de redactie). Kan je ook heel ingewikkeld over doen:
Waarmee je dus blijk geeft van je geschiktheid als manager: in ingewikkelde taal zeggen hoe je met een hamer een spijker erin slaat, en als de timmerman er problemen mee meldt, niet weten wat je daar mee aan moet omdat je nog nooit een hamer in je hand hebt gehad (hoe levendig herinnert deze redactie nog de dag dat de Nederlandse Spoorwegen in haar vakblad voor personeel aankondigde dat ze met de moderne tijd mee zouden gaan en vanaf nu voor de hogere functies mensen van buiten zouden aannemen - de efficiëntie van het bedrijf is sindsdien in een onstuitbare val geraakt). Waarom is dit relevant? Omdat de manier van denken past bij die van het denken over onderwijs: dat van de zonder enige binding met de realiteit hebbende "intellectueel" - de bureau-mens - de mens met de laptop - de thuiswerkmens - de mens die zonder probleem gemist kon worden tijdens de coronacrisis. De "bullshit job"-mens. Zie de volgende alinea:
Dat heeft dus helemaal nul komma niets te maken met het 'ratrace' uit de kop. Dat is het NS-syndroom: het bestuur is overgenomen door lieden die onvoldoende tot nul vaktechnische vaardigheden hebben dus niet weten waar het om draait. En het tweede bewijs van onvermogen van miepje:
En dat is de aansluitende zin. Van de hak op de tak. Logisch, als je het niet snapt. Ten eerste: er is geen enkele school met een lerarenoverschot. dat fantaseert miepje. En miepje fantaseert dat, in verband met deel twee van dit deelverhaal: het lerarentekort op scholen in de arme wijken. Dit als gore leugen over de werkelijke reden van het lerarentekort op scholen in de arme wijken. Wat iedere timmerman die met een hamer een spijker kan raken je kan vertellen: omdat scholen in arme wijken niet aantrekkelijk zijn voor leraren. Waarop natuurlijk de echt brandende vraag volgt: "Maar waarom zijn scholen in arme wijken niet aantrekkelijk voor leraren?". Waarop niet alleen de timmerman maar "iedereeen" het antwoord weet: omdat het op scholen in arme wijken moeilijk lesgeven is. Maar waarom is het moeilijk lesgeven op scholen in arme wijken? Antwoord: "Omdat op scholen in arme wijken de kinderen slecht zijn in het Nederlands en meestal ook soortgelijke vaardigheden, en omdat de kinderen op scholen in arme wijken ook slecht zijn in het gehoorzaam volgen van het onderwijs". Afgekort: "Kinderen op scholen in arme wijken slopen de leraren" ![]() En leraren willen niet gesloopt worden, dus gaan ze liever niet naar scholen in arme wijken. En als er scholen zijn met een lerarenoverschot (die er niet zijn) zouden die hun leraren niet uitlenen aan scholen in arme wijken omdat dan hun eigen leraren ook gesloopt worden. Nog afgezien van het feit dat scholen hun leraren daar dus absoluut niet toe kunnen verplichten. En deze hele stroom leugens dient er dus toe om dat ene feit te verhullen: kinderen in arme wijken, oftewel allochtone kinderen, kunnen niet meekomen en slopen de leraren Als groep (groepsgemiddelde), want dit is sociologie ![]() Gevolgd door nog een paar ontkenningen van deze achtergrond:
Wat zijn 384 ontkenningen van de werkelijkheid dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk.
Wat een gevolg is van het feit dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk.
Wat een gevolg is van het feit dat niemand gesloopt wil worden in zijn werk en er dus te weinig mensen leraar willen worden en vooral dat te weinig goede mensen dat willen worden (goede mensen hebben alternatieven). Overigens is een groot tot misschien wel overgroot deel van de niveaudaling van de gemeten onderwijsprestaties het gevolg van de toename van het percentage allochtone kinderen. Kinderen zonder opvoeding in het Nederlands of zonder vader. En als laatste zin in deze alinea eindelijk het demasque:
Juist ja ... De term 'kansenongelijkheid' is politiek-correcte taal voor "De mindere prestaties en achterstanden van allochtone kinderen worden veroorzaakt door discriminatie". Want hoe is het? Het zit zo: "Alle Culturen en Etnieën zijn Volkomen Gelijk op Alle Terreinen". Behalve waar de gekleurde etnieën ergens beter in zijn, maar dat is vaazelfsprekend. Behalve waar de blanke etnie ergens slechter in is, maar dat is even vanzelfsprekend Dus alle daadwerkelijke achterstanden van allochtone culturen waar ook ter weeld hebben één en slechts één oorzaak: de slechtheid van de blanke cultuur. Afgekort: "De Gelijkheid der Culturen: . Dus is er in Nederland een onderwijsachterstand bij allochtone kinderen? Zeg door opgevoed in vreemde taal of geen vader thuis ... ![]() Afgekort: 'kansenongelijkheid'. Waarna de rest van het artikel gewijd wordt aan het naargeestige verschijnsel van ongelijkheid van onderwijs. Oftewel: aan de wenselijkheid van gelijkheid van onderwijs. Oftewel: aan de onwenselijkheid van verschil in onderwijs aan kinderen. Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs". Kijk maar:
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs" (een leugen, trouwens - expliciet wedijveren wordt uiterst zelden gedaan).
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs" (een leugen, trouwens - expliciet wedijveren wordt uiterst zelden gedaan en op de basisschool al helemaal niet).
Een gore leugen: die tests gebeuren alleen aan het einde in verband met de keuze van vervolgonderwijs, bestrijken alle relevante vaardigheden, en de maker van de tests doet er niet toe zolang ze maar functioneren (wenselijkheid is iets anders). En: die tests hebben een ander doel dan het scoren van leerlingen, namelijk het scoren van de prestaties van scholen, namelijk hoeveel de leerlingen vooruit zijn gegaan. Dat werd nodig omdat de allochtone scholen op absoluut niveau veel lager scoren, dus werd er een relatieve schaal van gemaakt
Het scoren van leerlingen ten opzichte van een vaste norm, bijvoorbeeld het niveau waarop je Nederland beheerst, is afgeschaft om dezelfde reden: vanwege het feit dat allochtone kinderen er extra laag op scoren (zijnde opgevoed in een vreemde taal of hebbende geen vader thuis).
Nergens ter wereld zijn de kinderen zo lang als in Nederland. Oftewel: non sequitur ![]()
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs". Overigens is uit de andere columns van M. van Vroonhoven gebleken dat haar klas of klassen niet bevolkt worden door Eva's maar door Fatima's. Die geen enkele weet hebben van het bestaan van het beroep van zeebioloog want dat staat niet in de koran.
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs". Overigens is er een recept voor het voorkomen van het voordeel van bijles: veel kleinere klassen zodat de gewone les veel meer lijkt op bijles. En vermoedelijk is dat ook nog eens het enige recept. Maar dat wil Vroonhoventje ongetwijfeld niet betalen, want dat kan maar op één manier: een drastische verhoging van de directe belastingen.
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs".
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs". Onderwijs was al een keiharde ratrace bij het eerste grote onderwijssysteem ter wereld: dat van de mandarijnen- of ambtenarenscholen in het Chinese keizerrijk. Iedereen kon erop, en iedereen die niet voldeed aan de normen viel af Wat dus werkte omdat er altijd een uiterst objectieve beginnorm was: het beheersen van zo veel mogelijk Chinese karakters. Waarna het allemaal nog eens een keer expliciet en uitgebreid herhaald word:
Oftewel: "Alle kinderen hetzelfde onderwijs". En verzin zelf maar de passende overtreffende trappen bij het thema "borden en koppen". En een week later het identieke verhaal van iemand met andere achtergronden maar bezeten van dezelfde politiek-correcte ideologie (de Volkskrant, 09-12-2022, column door Asha te Broeke, wetenschapsjournalist):
Precies! Dat is het doel van onderwijs: kinderen iets aanleren dat ze niet kunnen. Het gaat het vrouwenbegrip te boven: iets niet kunnen = verdriet = moet verboden worden, want niet verbindend.
Je kan ook minder hard werken maar dan haal je minder goede cijfers oftewel leer je minder. Kiest u maar! En hoe gaat het:
Niets aan de hand, dus.
Heeft niets te maken met onderwijs, maar met de meiden-ratrace op TikTok en dergelijke: wie ziet er het lekkerst uit? En in die race helpt presteren helemaal nul komma niets. Als je de dikke dochter van A. ten Broeke bent, kan je doen wat je wil maar je blijft de dikke dochter van A. ten Broeke. Oh ja, je kan toch wel wat doen, want je kan minder gaan eten, maar dat zal A. ten Broeke ongetwijfeld niet stimuleren want A. ten Broeke gelooft in "fatshaming" oftewel "Dik is mooi". Dus geef je de schuld aan:
..., maar in tegenstelling tot wat men universeel denkt is er geen enkel verband tussen schoolprestatie en neoliberalisme, en het 'presteren'in 'neoliberale prestatiemaatschappij'slaat enkel en alleen op presteren op het vlak van het "profiteren van anderen" - gewetenloosheid. De A. Grunberg-maatschappij ![]() En dit ... :
... staat in schril contrast met een hele reeks artikelen waarin geklaagd wordt over de achteruitgang in de onderwijsprestaties. Maar iedereen weet waardoor dit komt (wel een koran of geen vader), maar dat mag niet gezegd laat staan geschreven worden Dat heet dan "kansenongelijkheid", zoals gezien bij Vroonhoven. En nog een paar dagen later demonstreert de Volkskrant ten over- over, over-, over- en overvloede nog eens waar het schrijnt met de 'kansenongelijkheid' (Volkskrant.nl, 13-12-2022):
De klas waarvan de leesvaardigheid te wensen overlaat, is roomblank. Geen gekleurd kind te bekennen. En het is geen toeval, want vanuit een andere hoek (Volkskrant.nl, 13-12-2022):
Allemaal blanke kinderen. Terwijl normaliter de gekleurde aanwezigheid overdadig is. Vooral op scholen. Wat we kennen van hoffotograaf M van den Bergh ... ![]()
En (de Volkskrant, 28-03-2022, door Michiel van der Geest. Foto's: Marcel van den Bergh):
En nou ineens geen verrijking te bekennen ... Waarom? Omdat ze donders goed weten dat het zwakke tot zeer zwakke Nederlands veroorzaakt wordt door opvoeding in een buitenlandse taal. Of afwezige vaders. Een achterstand die het gemiddelde kind (minimaal 90 procent) nooit en te nimmer meer inhaalt. En dat is een zo duidelijke en zo bekende zaak, dat iedere associatie tussen leerachterstand en gekleurdheid verboden is. Hartstikke verboden. Want "De Gelijkheid der Culturen". Dus "Onderwijsachterstand = Kansenongelijkheid". Voor het gemak van de mens verschaft M. van Vroonhoven nog een kleine toelichting (de Volkskrant, 17-12-2022, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
Met dus die kleine spelfout: 'rmere' = "llochtone". Kijk maar:
Nog een spelfout: 'Jarek' = "Winsley" of "Ahmed". En nog een kleine bevestiging:
Gesloopt door "Winsley" of "Ahmed" die beseffen dat ze niet mee kunnen komen. Komt ineens dit in de gedachten op, uit een universum ver, ver weg uit een tijd lang, lang geleden (de Volkskrant, 18-12-2004, door Kees Beekmans):
En wat betreft Marokkanen ligt dat zo diep verankerd dat ze er speciale termen voor hebben: kbir en sgir, slaande op machtigen en machtelozen ![]() Pas daar maar eens een mouw aan ... En het bekende zelfversterkende effect doet zich voor: wil je je naam in de krant, schrijf dan wat de krant schrijft (de Volkskrant, 23-12-2022, door Ton van Haperen is leraar, lerarenopleider en publicist.):
Ton van Haperen schreef vroeger verstandige dingen over het onderwijs. Maar is opgestookt door de Vroonhovens en ...
... linksfascistische terroristenmonsters ![]() De wereld van de competitie is een wreed gebeuren. En wie deze krankzinnigen en monsters volgt, gaat als minste stompzinnigheden produceren:
Leerlingen hebben tegenwoordig gigantisch veel meer vrije tijd om de dingen te doen die horen bij jong zijn (comazuipen enzovoort) dan vroeger. VWO? Dat heette vroeger HBS: eindexamen in twaalf (TWAALF!!!, waarvan drie wiskundig, drie natuurwetenschappelijk en vier talen) vakken. In één keer. Niet drie keer deelexamens. Hoe hebben die mensen het ooit overleeft??? Ze oneindig veel stress ...
Volstrekte waanzin. Wat de meiden extra treft, is de onderlinge schoonheidswedijver op TikTok. En de vwo'ers extra omdat daar de minst knappe zitten. De bèta-vrouwen.
Volstrekte waanzin. De OESO constateert absoluut niets, maar leest alleen de rapportjes die ze uit de diverse landen uitgereikt krijgen. Rapportjes geschreven door (in Nederland) dwaze alfa's en gamma's met ideologie in hun koppen.
Kijk, daar duikt een probleem uit de werkelijkheid op. Daar staat dat het toetsen gebruikt wordt als vervanging op het rommeliger worden van de schoolsfeer. Gebrek aan ordehandhaving. Op alle niveaus. Omdat voor ordehandhaving op school hetzelfde geldt als voor de politie: die/dat is racistisch, want de ordeverstoorders zijn allochtoon. Gooi de ordeverstoorders van school (en verbiedt telefoons). Hoef je maar een paar keer te doen. Nu gebeurt het automatisch: de ouders die de ordeverstoorders willen vermijden, zoeken ordelijke dus blanke scholen. En daar spreekt "men" collectief schande van. En even verderop, met de start van de laatste alinea:
Hij weet het dus wel, maar durft het absoluut niet op te schrijven. Begrijpelijk. Schoolbestuurders behoren tegenwoordig ook tot de "links"fascistische terroristen. En daar is het sneue zeikwijf van pagina 2 weer (de Volkskrant, 28-01-2023, door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
Oftewel:
Veel te veel "Koste wat 't kost de boel bij elkaar houden"-X-chromosomen. Alles komt in gradaties, dus ook gezond verstand. Aleid Truijens, die al vele jaren columns en artikelen over onderwijs vult in de Volkskrant is in bezit van een beetje gezond verstand, zeker vergeleken bij de hier elders aangehaalden. Ze wil wel eens voor Cito-toetsen pleiten, met als gezond-verstand argument dat dat minder gevoelig is voor psycho-sociale vooroordelen van de mens. Maar zoals gezegd: ook dit komt in gradaties (de Volkskrant, 31-01-2023, column door Aleid Truijens):
Na welke kop je al meteen weet dat er dingen fout zullen gaan - alleen als door het gebruik van de term 'wit'. 'Wit' wordt gebruikt door mensen die denken dat niet-blank onderpresteert door iets dat blanken doen anders dan beter presteren. En eigenlijk staat dat daar al: vrouwen worden bevoordeeld in dit proces, De uitwerking:
Signaal nummer 2. Want je kan er je hand voor in het vuur steken dat dit niet gaat over kansenongelijkheid, maar "Gelijkheid". Als in "De Gelijkheid der Culturen".
De eerste ernstige fout: dat vindt absoluut niet bijna iedereen, maar "Bijna iedereen in de politieke-correctheid".
Fout nummer 2: dat is niet "kansengelijkheid", maar "toegankelijkheidsgelijkheid".
Vervolgfout nummer 1: de VVD hanteert niet "kansengelijkheid", maar "toegankelijkheidsgelijkheid", En "toegankelijkheidsgelijkheid" heeft absoluut niets te maken met 'een keiharde meritocratie'. Dit is archetypische politiek-correcte praat: de andere partij standpunten toedichten die deze niet heeft.
Dat is niet grappig, maar het logische gevolg van misrepresentatie. Het zou natuurlijk een waarschuwing moeten zijn voor de auteur.
En dat is dan weer wel waar. De toepassing:
Wat we maar meteen afhandelen. Er is dus beperkte toegang voor een studie, in de praktijk alleen medicijnenstudies. Alle natuurwetenschappelijke studies gebruiken laboratoria, dus alle natuurwtenschappelijk opleidingen zijn duur. En medicijnenstudies zijn de makkelijkse, hebben de meest status, en dus de enige studie die duur is, én gewild is bij een dusdanig grote groep studenten dat ze allemaal toelaten te duur wordt. Dus moet er geselecteerd worden. Dat is dan simpel, want het is natuurwetenschap: je ontwikkelt een toets, je laat alle kandidaten die toets doen, en je selecteert de top. "Ja maar ...". Niks "Ja maar ...".... Wat wil je dan? En waarom wil je iets anders?
Pardon: wat is er ongelijk aan iedereen een toets laten doen? Iedereen dezelfde toets laten doen. Al het andere is ongelijker. Loten? Dan moet je school afschaffen, en alle diploma's, want dat is net zo ongelijk als een medicijnentoets. Als het gaat om gelijkheid bij verdeling van wat dan ook, dan moet je alles laten bepalene door loting: |"Wat krijg je betaald voro je baan? We gaan loten!" Volstrekte waanzin, natuurlijk. En ze weet het nog ook ... (het slot van de eerste alinea)
Klopt. Dus. Maar ja, dan krijg je dus toetsen en dat is terreur. Bèta-terreur. De bèta-terreur van de de hogere cijfers en hogere cijfers in natuurwetenschappen worden gehaald door bèta 's. Weet je wat? We gaan dit doen:
Prachtig argument!
En:
Etcetera. Aan het begin van een studie vliegtuigbouw in Delft kreeg deze redactie de succescijfers uitgereikt als functie van het gemiddelde eindexamancijfer. Na een mysterieuze dip bij 6,2 (of 6,3) ging het recht omhoog. Nooit is studenten met hoge examencijfers betere dokters worden omdat er nooit een criterium is gevonden voor wat is een 'betere doker', dus nooit een onderzoek is gedaan naar het verband tussen cijfers en 'betere dokter'. Dus de stelling van de mevrouw dus een valsheid. De facto een leugen. Weet je wat? Dan gaan we dit doen:
Jááááá!!! Sociaal-psychologische willekeur! "Wie kan het beste een flutverhaaltje schrijven/lullen!". C. Northcote Parkinson (van Parkinson's Law ![]() Waar mevrouw, onbedoeld, op doelt met 'kind van hoogopgeleiden'. In welk verhaal ook de wel werkende manier van selecteren staat: de Chinese manier: 'the method of Competitive Written Examination'. Met een voor iedereen gelijke centrale toets. De basis van duizenden jaren Chinese beschaving. Van alle door Parkinson geformuleerde wetten en regels lijkt dit wel de minst populaire te zijn ... Gek, hè ... Maar goed, laten we dan maar meteen naar de basis van de huidige politieke-correcte cultuur gaan:
Oftewel:
Of:
En daarom ... :
... , want ...
... oftewel:
Amen. ... Een nagekomen gedachte: dit ...
... heeft nog een aspect: een diepgravend racisme. Het stelt: "De beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg zijn racisten, die zwarten en moslims anders behandelen dan blanken". Of: "Zwarte en moslim-patiënten in de gezondheidszorg zijn racisten, omdat ze anders behandeld willen worden dan blanken". Of, het meest logisch als één van de twee geldt, allebei. Hier wordt aangenomen dat de eerste stelling een gore leugen is. Dat iemand die zichzelf zeer deugend acht, desondanks zo een uiterst racistische stelling kan loslaten, is een teken van hoe vergiftigd het maatschappelijke debat is. Dat de stelling in geïmpliceerde vorm komt, doet daar niets aan af: dat idee zit in het hoofd en dit idee is daar gebacht door het maatschappelijke debat. Het maatschappelijke debat dat stelt dat diversitieit en inclusiviteit oftewel evenredige vertegenwoordiging een noodzaak is, in wat voor beroepsgroep dan ook, en dat is dus het meest gore racisme. Oh, en er is nog één andere mogelijke aanname: zwarten en moslims verschillen dusdanig van blanken dat ze anders behandeld moeten worden. Maar die is door de politieke-correctheid tot volkomen verboden verklaard, want leidend tot "DE HOLOCAUST!!!". Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft een weergaloze ontdekking gedaan: klassenverschillen berusten niet alleen op geld, maar ook op cultuur. Dat wil zeggen: dingen als voedingsgewoontes, gezondheid, cultuurbezoek, enzovoort. Natuurlijk heeft het niets met allochtonen te maken, althans, die of soortgelijke terminologie komt niet langs. De volgende politiek-correcte ideoloog grijpt zijn kans voor zijn eigen stokpaardje (de Volkskrant, 09-03-2023, door Jochem Tolsma, hoogleraar sociale scheidslijnen tussen groepen aan de Rijksuniversiteit Groningen):
Dat klopt. Maar is het SCP daar voor? Als eerste zou dna sowieso de vraag onderzocht moeten worden "Wat is kansenongelijkheid?", als tweede "Wat zijn de oorzaken van de diverse varianten?", ten derde: "Wil je er wat aan doen en zo ja hoe"", en ten vierde "Waarom?". De ideoloog heeft natuurlijk de antwoorden al:
Dat laatste deel is al niet waar, want de hulpbron die met kop en schoders boven alles uitsteekt is:
En denk bij de intensiteit van die kreet aan diverse films met Tom Cruise. Maar ja, dat kan je natuurlijk absoluut niet zeggen, wnat dan komt meteen de mammoet uit/in de porcelijnkast - want de belangrijkst factor bij de ongelijkheid "niet door geld" is dan:
Oh nee, er staat toch iets over:
En dus met afstand de grootste is nummer twee. Objectief, waarneembaar, en voelbaar. Objectiever, waarneembaarder en voelbaarder dan alle andere. Goed, de oplossing ligt dus in het onderwijs, en wel specifiek hierdoor:
Klopt, op zich: iedereen hetzelfde kuronderwijs zal de ongelijkheid doen afnemen. Voor even dan, want dan nemen de ouders van de "kansrijke" kinderen het heft in eigen handen, richten eigen scholen op, en dan hebben de "minder kansrijken" definitief en nog meer het nakijken. Volgende! De volgende gedaante van de monster van het gelijke onderwijs voor iedereen (de Volkskrant, 05-06-2023, hoofdredactioneel commentaar, door Raoul du Pré):
Want:
Dus:
Want:
Het gaat vast een ouderopstand ontketenen als die extra bijdrage van het rijk er natuurlijk niet komt (de financering van de asielinstroom gaat voor en die groeit de pan uit), en die kiezersopstand volgt misschien wel als het kabinet de btw weer eens gaat verhogen. Die oudersopstand krijgt trouwens nu al vorm: men gaat eigen scholen en desnoods een hele eigen onderwijsketen inrichten. Daar heb je er weer eentje in de langlopende campagne van de gelijkheidsideologen omtrent het gymnasium (de Volkskrant, 28-08-2023, door Sarah de Gruijter, student geneeskunde aan de Erasmus Universiteit en oud-gymnasiast):
Want ... :
... de zwartjes ...
... kunnen niet zo goed meekomen in het onderwijs en het bestaan van een categoraal gymnaisum maakt dat zo duidelijk. Gevuld met diverse aloude platitudes als:
De uitdagingen van de moderne wereld bestaan eruit dat je weet welke buurten je moet mijden op welke tijdstippen, om de kans op een steekpartij door groepen allochtone jongeren te verminderen. Hier is vermoedelijk sprake van opgroeien in een omgeving waar de politieke-correcte welig tiert, en de straatterreur van allochtone jongeren ...
... een "verrijking" wordt genoemd. Volstrekte waanzin, natuurlijk: daar waar de allochtone culturen verschillen, zijn ze achterlijk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daar heb je weer zo'n typisch artikel van onderwijsspecialist Aleid Truijens (de Volkskrant, 09-01-2024, column door Aleid Truijens):
Heerlijk primitief, dit, met een bijpassend antwoord:
En daarna is het kiezen tussen ...
... de test of de juf. Nou, je probeert alle twee een tijdje, en meet de verschillen, maar dat is eigenlijk al gedaan en iedereen kent de uitslag al:
Weg juf. Volgende onderwerp. Maar ook iedereen weet hoe dit geziek ontstaat, althans, iedereen met enig geond verstand: het gelijkheidsideaal. En "Het is zo zielig voor de kindertjes". De werkelijkheid: niet de opleiding krijgen die past bij je competenties, da's pas zielig. De volgende reeks dwaasheden (de Volkskrant, 29-01-2024, door Irene de Zwaan):
Jahaaa ... Want de Cito-toets is eng, want er hangt zo veel van af, maar de doorstroomtoets niet.
Jahaaa ... Want dat vergroot de gelijkheid tussen de toetsen en dus de kansengelijkheid ...
Jahaaa ... Want zo hebben de kinderen die onderwijs hebben gekregen in zingen en bidden dezelfde gelijke kansen als de kinderen die onderwijs hebben gekregen in taal en rekenen ... En nog maar eens een column van Truijens (de Volkskrant, 30-01-2024, column door Aleid Truijens):
Gelukkig ligt het wat genuanceerder:
De allochtonen, voor 90 en meer procenten.
Hm, dat zal de allochtonen niet helpen ...
Dat laatste klopt.
Dit wist deze redactie niet, en is natuurlijk weer het gevolg van de neoliberale waanzin. En daar zijn ze weer ... De politiek-correcten. D66'ers, deze keer (de Volkskrant, 15-02-2024, door Mark Misérus):
Neen. Onderwijs zorgt voor meer ongelijkheid. Hij (demissionair minister van Onderwijs) bedoelt iets anders:
Dat is niet het pakkie-an van onderwijs, maar de rest van de maatschappij. Noem dat evetueel "onderwijsbeleid", maar zelfs dat is dus eigenlijk onjuist. Overigens wordt hier iets gesteld waar mogelijk iets van waar is, maar deze redactie kent geen onderzoek waarin het bewezen is, en acht het effect klein, mogelijk zelfs nihil. Je kan studeren wat je wil, maar iemand die geen talent heeft voor pianospelen haalt nooit het conservatorium.
Bewijs het. En dit ... :
... is dus stellen dat universiteiten niet mogen selecteren, en dat is barbarij. Dat eindigt met dat alleen vrindjes en rijken aan de universiteit komen, net als vroeger. Alle vooruitgang in dit opzicht is gekomen door selectie op competentie.
Roept u maa! Wedden dat er niets zinnigs uit komt. Kijk maar:
Deze redactie kan zich niet voorstellen dat dat anders gaat. Dat je je toets of essay thuis zou mogen maken en inleveren. Waanzin, zou dat zijn.
Jan Lul!!! Een eis stellen waar men zich allang aan houdt.
Geen idee voor welke universitaire studie dat zou kunnen gelden. Dat is iets van managercursussen. Het Jan Lul-gehalte stijgt verder. Volgende alinea:
En daar komt de gorilla uit de mouw ... De allochtonen ... De gorilla komt van de Volkskrant, maar natuurlijk volgt het D66-gespuis dat gedwee:
Maar natuurlijk. Ze zijn in hun opvoeding ![]() ![]() Vervolg van de vraag:
Neen. Het heeft er dus niets mee te maken.
Neen. Onderwijs vergroot per definitie de ongelijkheden. En die achterstand kan je niets aan doen, tenzij je speciale trajecten gaat organiseren voor allochtonen, en dat mag niet en zal zeker niet gebeuren, want daarvoor moet je eerst de achterstand van de allochtonen erkennen. En dan is het enige alternatief:
Robert Dijkgraaf, D66, is een barbaar en een vijand van de beschaving. Alleen om de allochtonen te gerieven wil hij het onderwijs afbreken.
En dat moet gelden voor alle opleidingen. Iets anders is barbarij
Stompzinnige vraag.
Een onmeetbaar begrip. Het enige waar je op kan testen, is daadwerkelijke capaciteiten. Iets anders komt neer op het verlagen van de normen voor speciale groepen. Dat heet in Amerika "affirmative action", en wordt weerlegd door de "bake sales" georganiseerd door studenten ![]() Barbarij. En de enige manier om die etnische "gelijkheid" voor elkaar te krijgen ...
... is staatsdiscriminatie en staatsterreur. Je kan het al aan het taalgebruik proeven ... (de Volkskrant, 17-01-2025, door Irene de Zwaan):
... : dat 'gelijke kansen'. Hebben ze nu ongelijke kansen dan? Wie versus wie? Waar? Hoe? De antwoorden:
Gunst ... Even wat veranderen:
Waarna je meteen al weet dat hier gorigheid wordt bedreven. En dat lees je meteen:
Een gore leugen, dus.
Even zoeken op het internet (www.uva.nl, ![]()
... , en je hebt gegeten en gedronken. Politiek-correct ideoloog. Kijk maar:
Want iederen weet wat dat betekent: 'specifieke groepen' - uit Termen, kort ![]()
Staat íe er al bij? Nee? Mooi dan hebben we er weer eentje. Oh ja: toch wel: als 'bepaalde groepen' Maar ja, je zit bij een universiteit of niet, hè ... En voor dat 'mbo' geldt natuurlijk precies hetzelfde. Allochtonen. ... Samenvatting van de volgende dat: de mevrouw met wetenschappelijke functie Louise Elffers lijdt in hoge mate aan het zeer onwetenschappelijke gelijkheidssyndroom, in weerwil van het wetenschappelijke feit dat bij conceptie en/of opvoeding er op onoverkomelijke wijze bijzonder ongelijke specifieke groepen ontstaan. En hier is het resultaat van de kansengelijkheid. Eerst even vooraf bevestigen dat het allemaal over kansengelijkheid gaat (De Volkskrant, 25-01-2025, door Irene de Zwaan en Jurre van den Berg):
Het resultaat in het kort:
Hoe voorpselbaar ... Ga in tegen de natuur en evolutie, en ze slaat je om de oren. Of in de woorden van iemand uit de praktijk:
En de rest in het geheel, omdat dit zo'n ontzettend deram is, en ...
... en omdat dit ontzettende drama in hoge mate mede aangesticht is door de Volkskrant. Heerlijk! De chaos is compleet (de Volkskrant, 28-01-2025, door Jurre van den Berg en Irene de Zwaan):
Want ...
Helemaal niet belangrijk, dat taal en rekenen. Rekenen kan de computer en het mobieltje ook, en aan de hand van de Volkskrant gaan we ook "die meisje" enzovoort goedkeuren, dus ook de barbaartjes komen op hun pootjes terecht in de maatschappij, en cognitieve vaardigheden hoef je niet te traienen. Het gaslighten van de Volkskrant ...
... heeft zijn doel bereikt: we gaan alle toetsen afschaffen. Aan het einde van het schooljaar bepaalt de juf wel op de ouderwetse manier dat de zoon van de dokter naar de universiteit kan, en de dochter van de timmerman naar de huishoudschool. En verder draait de mallemolen (de Volkskrant, 29-01-2025, door Jurre van den Berg en Irene de Zwaan):
Een gore leugen: het moet niet de kansengelijkheid, maar de uitslagengelijkheid vergroten. Maar ...
... dat kan natuurlijk niet tenzij het neptoetsen zijn. De natuur is ongelijk. Kijk maar ... :
: allochtonen krijgen stelselmatig een lager schooladvies omdat ze stelselmatig lager = dommer worden opgevoed, zonder voorlezen in bed en dergelijke. Dat advies is laag, en niet 'te laag', maar volkomen passend. Maar daarom ...
Dat zijn de rabiaat politiek-correcten die van alle vormen van toetsen af willen, omdat allochtonen altijd laag op toetsen zullen blijven scoren. Dat 'later toetsen' is natuurlijk van het niveau van het café-tegeltje "Morgen is alles gratis". Hier zijn ze nog een keer (de Volkskrant, 29-01-2025, hoofdredactioneel commentaar, door Raoul de Pré):
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren".
"Iedereen is gelijk - we wíllen niet selecteren". En dus nog dit:
Het selecteren op 15-jarige leeftijd beïnvloedt de rest van hun leven net zo hard.
Oftewel: "Schaf ook het proefwerk maar af". Of: maak een paar toetsen verdeeld over het jaar.
De (extra-) hoog- en laag-begaafden vallen nu al hopeloos buiten de boot (De leraar geeft les aan de middenmoot!). Maar dit zei eigenlijk al genoeg:
Rabiaat politiek-correct én Ploert ![]() Waar het verschil precies zit, is vaak niet helemaal duidelijk, maar de vrouwelijke variant is meestal nog erger (de Volkskrant, 01-02-2025, door Jurre van den Berg en Irene de Zwaan):
Drie of vier gore manipulatie/leugens, afhankelijk van hoe je telt. Nummer1:
Inderdaad.
Nog meer.
Er is maar één alternatief om te 'overheersen': de juf. Oftewel: dat 'alles' is een keiharde leugen. En in de rest van de kop:
Nummer 1: niets geeft een totaalbeeld van de werkelijkheid. Nummer 2: ook de juf geeft geen totaalbeeld van de werkelijkheid. Waarna je veel zin hebt om in te hakken op zowel de juf van het Cito als de Volkskrant. Wat een grenzenloze kwaadaardigheid en onbenul weer allemaal. En nu pas lezen we de eerste zin:
En nu krijgen we zin in een moord. Natuurlijk doen we het niet, en in plaats daarvan een illustratie (de Volkskrant, 01-02-2021):
De wokisitische terreur heeft de maatschappij overgenomen, en als er niet net zoals in Amerika een electorale revolutie komt, komt er een meer gewelddadige oplossing. Van welke kant dan ook, want dit soort tegennatuurlijke terreur bgaat de natuur niet trekken. ... En na nog wat aansluitend nadenken: we gaan vermoedelijk een poging doen een gemeenschappelijk portret te maken van dit soort kwaadaardige onbenul, met behulp van AI. "Vindt de overeekomstn in ... ", en dan een verzameling van dit soort figuren. Hier hebben we er dus eentje, maar een tweede lag al in de wacht, bij een eerder artikel dat niet direct de onderwijsgelijkheid behandelt, maar de achtergrond van de onderwijsgelijkheid (de Volkskrant, 20-01-2025, door Ianthe Sahadat):
De dekmantel is Brabants, maar dat laten we natuurlijk weg. Want het gaat de Volkskrant er om ...
.. om 'die meisje' oftewel de allochtone taalgebrekkigheid tot normaliteit te verheffen.
Dat weet iedereen die iets meer leest dan de Volkskrant: dat 'jongeren'in 'jongerentaal' is pars pro toto voor "allochtone jongeren", voornamelijk in de context van criminele neigingen. Dat destilleer je uit de praktijk: zie je in media de term 'jongeren' gebruikt, blijkt het bijna altijd over allochtonen te gaan. In combintie met overlast of criminaliteit GeenStijl heeft darom de term omgedoopt tot """jongeren""". En "die meisje" is de praktische uitvoeirng ervan . En daar wordt dan mooi academisch omheen geluld:
In normaals Nederlands: een taalgebrek. Of in de Volkskrant-artikelen: "Grote taalachterstand bij jongeren. Een derde komt van school als praktisch analfabeet". Maar daar gaat de academische taalwereld dus wat aan doen: ze verklaren analfabetisme tot een verworvenheid. De Volkskrant vond het in het kader van de normalisering van de allochtoon weer een bijzonder nuttig artikel, en gaf het overdadig ruimte (de Volkskrant, 20-01-2021):
Deze redactie, bezig zijnde met de redactie van de verzameling Cultuur, multiculturalisme, culktuurverraad ![]() Dat is dus nummer twee in het kader van de normverlaging in dienst van "De Gelijkheid der Culturen", en nummer drie was columniste/hulpverleenster Merel van Vroonheven ![]() En dus natuurlijk ook een bloedhekel heeft aan toetsen en cijfers. En dat op nog banalere manier eruit tettert (de Volkskrant, 01-02-2025, column door Merel van Vroonhoven (pag. 2)):
Een versleten metafoor is "Met geen pen te beschrijven". Maar er is niets beters. De onmiddelijk opkomende reactie als je de discussie volgt:
Want dat was de reden om een gecentraliseerde toets in te voeren: de opinie van de juf bleek niet erg betrouwbaar. Vond men. Ongetwijfeld dat juf A en meester B het prima deden, maar juf C en meester D wat minder, en het algehele beeld was van "Kan beter". Wat urgent werd toen de politiek-correcten meenden te weten dat de juf en meester vooral de allochtone kindjes onterecht een lager advies gaven, en een campagne startte om dit te verhelpen. En dat kan maar op één manier; met een gecentraliseerde toets. En die kwam er dan ook. Waarop de allochtone kindjes nog steeds lager scoorden, dus toen was de gecentraliseerde toets de boeman. En kregen we in 2024 dus acht verschillende toetsen. En chaos. Terwijl al lang en breed bewezen is dat van alle mogelijke manieren om zowel kindjes als volwassenen te testen voor zowel vaardigheden voor school als vaardigheden voor een groot deel van werk, de algemene IQ-test, wat die schooltoets natuurlijk ook de facto is, de meest betrouwbare uitkomsten geeft. De reden dat het Amerikaanse leger bij haar recrutering test op IQ, ook allerlei alternatieven geprobeerd te hebben. En ze hebben precieze criteria voor die test: een IQ van 83 is het minimum, en uit coulance nemen ze een deel aan van 80 tot 83. En daar pent dit kwaadaardige onbenul neer:
... terwijl dus de in de keiharde maatschappelijke praktijk bewezen werkelijkheid is:
Het IQ is één van de specialismes van pyscholoog Jordan Peterson, en één van de bevindingen uit zijn onderzoeken is dat de tweede belangrijkste voorspeller van opleidings- en maatschappelijk succes is nijver/doorzettingsvermogen, en dat daar geen goede tests voor zijn. En de praktijk wijst dus uit dat de juf en meester daar dus niet beter in zijn, vermoedi=elijk omdat je ter beoordeling daarvan je het resultaat moet afmeten aan het potentieel, en dat dus een te onzekere factor is. Hoe dan ook, de einduitkomsten zijn glashelder: de toets doet het beter dan de juf. En hoe je die andere dingen verwerkt, is en tweede zaak. Maar die kop is kwaadaardigheid en onbenul. Weg met dat mens. Weg met die krant. Ter completering, van een paar dagen later: onderwijs is de specialiteit in de columns van Aleid Truijens ![]()
En het alternatief is ...
... oftewel: eerst drie jaar wachten en dan een ...
... terwijl ondertussen de hoogbegaafden zich doodvervelen, en de zwakbegaafden leren dat ze maatschappelijk gezien echt geen enkele kans hebben. Om even het soort argumenten en taal te gebruiken dat de toetsenhaters hanteren. Of om het netter te formuleren: geen van de meerjaige brugkals of middenschool-voorstanders heeft ook maar een iedee gegven van hoe dat in de pralktijk te doen, zonder de hoiervoor geschtste neveneffecten. Het is eignelijk allemaal "de vrije school', en het is bekend genoeg voor welk soort kinderen dat geschikt is: de zelfstand-opgebode en goed-functionerende, kinderjes van de gegoede klasse.en hoger. En oh ja: het kost ook allemaal twee of meer keren zo veel. En de volgende dag komt de catharsis. Eerst op het internet, dus eigenlijk al dezelfde dag als Truijens (Volkskrant.nl, 04-02-2025):
"En daar zijn ze", dacht deze redactie, "de allochtoontjes". En meteen erbij, "Maar misschien is het per ongeluk - Marcel van den Bergh ![]() Dus snel geklikt richting het artikel (Volkskrant.nl, 04-02-2025):
... , en dat laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Overigens is dat niet-toetsen-laten-maken door "bepaalde groepen" iets dat inmiddels een behoorlijk aantal jaren geleden ook al eens door de media is gegaan, maar weer achter de horizon verdwenen is. Maar zoals gezegd: het is glashelder: het gaat allemaal over allochtonen. Geen verassing voor kenners van de werkelijkheid, wel een verrassing dat het nu op deze manier in de Volkskrant terecht komt. En ook nog in beeldvorm. Natuurlijk gepaard gaand met het verhaal dat het allemaal heel natuurlijk is want anders zo zielig. En minstens net zo mooi was de vorm waarin het de krant haalde (de Volkskrant, 05-02-2025):
... , vanwege die kop. Zeg daar maar eens iets van ... "Een kind is veel meer dan een toets" ... Dit behoort tot de algemene klasse: "Een mens is een mens" ![]() Bekend van de nog algemenere klasse: "Een giraf is een giraf", technisch bekend als "tautologie". Wat natuurlijk bedoeld wordt: "Je kan en mag mensen niet beoordelen". Of "Je kan en mag geen verschil maken tussen mensen". Of: "Alle Mensen zijn Gelijk". Wat automatisch leidt tot "Alle Groepen Mensen zijn Gelijk". Wat inhoudt: "Alle Culturen zijn Gelijk". Waarme we dus weer weten waar we staan in de maatschappelijke discussie: "Vrije (im)migratie want anders worden de Joden boos en dat mag niet vanwege Auschwitz' (net weer de herdenkig achter de rug). En zo is het dus weer onmogelijk te discussiëren over wat dan ook. "Niet eens met ons? Morgen Auschwitz!". "Je wilt het ene kind naar de universiteit en het ander naar de timmerschool? Morgen Auschwitz!" "Marietje kan de Vlooienmars pingelen? Zij een Steinway en morgen in het Concertgebouw." "Latoya wil wel pingelen maar kan niet pingelen maar is zwart? Zij ook een Steinway en naast Marieke, want inclusiviteit en diversiteit." En dat allemaal uit hoofde van de kansengelijkheid. En dat allemaal alleen al in die kop. En dat was het nog niet eens voor vandaag. Want ergens hierboven schreef deze redactie "momenopname? Nou, dan houdt je gewoon meerdere toetsen het hele jaar door". Maar, vergat deze redactie, al te lang uit het onderwijs zijnde: dat is er al enige tijd: het leerlingen-volgsysteem. De ict. Je verzamelt de deelresultaten het jaar door, de repetities enzo, in een database, en hoppa: daar is je veel betrouwbaardere beoordelingsmodel. Mispoes! Men is deze redactie voor (de Volkskrant, 05-02-2025, door Erik Meester is leraar, schrijver en curriculumontwikkelaar voor primair onderwijs, verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen; Sarah Bergsen, schooldirecteur in het primair onderwijs en als docent verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen; Karen Heij, taalkundige, onderwijsadviseur en zelfstandig toetsexpert. Zij promoveerde in 2021 op een onderzoek naar de eindtoets basisonderwijs):
Dat 'persverse uitwerking' ... Dan weet je het eigenlijk al. En het is kennelijk een speciale dag, want ook dt keer wordt het direct concreet uitgemeten:
Oké, nog een beetje verhulling, want als de ouders van Ibrahim hier geboren waren, zou zich precies hetzelfde voordoen. Zie het vorige artikel. De kern van het artikel gaat over het verschil tussen criteriumgericht toetsen en normgericht toetsen, en zonder het verhaal te lezen kunt u niet verzinnen welk verschil ze zouden kunnen bedoelen (behalve dat criterium een woord is uit het Latijn en norm (vermoedelijk) Germaans). Maar dat is dus allemaal een heel technisch verhaal, wat niets van doen heeft met "De leerling als mens', en dus ook niets van doen heeft met emoties, en dus ook niets van doen heeft met die kop. Deel twee ervan. Nee, de perversiteit zit in die eerste twee alinea's. En die perversiteit verdwijnt absoluut niet met een technisch andere inrichting van het systeem. De perversiteit is dat met wat voor toetsingsmodel dan ook, de praktijk is dat Olivia goed scoort, en Ibrahim slecht. Met nog één vorm van perversiteit te gaan: is het uitsluitend opvoeding (geen voorlezen, enzovoort), of is er een genetische component. Maar zo'n soort opmerking doet de politieke-correctheid kotsend op het toilet belanden. Het antwoord komt over maximaal twintig jaar ![]() Het gaat nog steeds door. met de volgende dag iets dat ook een vaste prik aan het woorden is: de stem van de zombies op de opinie-pagina's (de Volkskrant, 06-02-2025, ingezonden brief van Joop Berding, Den Haag):
Ja ja, die Joop is niet van de achterlijke, met zijn kennis van de archaïsche filosoof Corneles Verhoeven. Die gaat met zijn kwaal liever niet naar het moderne ziekenhuis met al zijn meetinstrumentarium, maar naar de plattelandsdokter met zijn zelfjes. En oh ja; hij stuurt zijn kinderen naar de vrije school. Maar deze zelfde dag bracht, qua verhaallijn ongeretaleerd maar qua interpretatie zeer relevant, weer wat gegevens uit de werkelijkheid. Deze redactie had het origineel onderweg wel in gedachten gehad, en vandaag kwam de opvolger als geroepen (Volkskrant.nl, 06-02-2025, door Laurens Verhagen, ![]()
Iedereen weet dat 'diversiteit bevorderen' meel-in-de-mond taal is voor "zwartjes bevoordelen". In Amerika werd dit al gedaan kort nadat de toenmalig daadwerkelijke discriminatie van gekleurden werd opgeheven, ergens in de jaren 1960 en 1970. Sinds die tijd zijn er de programma's genaamd "affirmative action", waarbij bijvoorbeeld zwarten voorkeursplaatsen krijgen op universiteiten. En dat duurt dus al tientallen jaren. Dat is een aantal jaren terug overgegaan in de woke terminologie van DEI, "diversity, equity and inclusion", wat in de praktijk niet "gelijke kansen" betekent, maar "gelijke uitkomsten". En wat dus nu door Trump afgeschaft wordt, om die laatste reden. Welk laatste hier bewezen wordt, want hier is het originele artikel (Trouw.nl, 29-05-2014, AP):
En, voor de volledigheid: dat cijfer voor latino's laat zien dat er absoluut geen sprake is van etnische discriminatie. En wat heeft het decennium van bevoordelingsbeleid opgeleverd:
En je kan er gevoeglijk vanuit gaan dat men dus gezocht heeft naar geschikte banen, en dat dus een groot deel van die toename zit in administratieve en dergelijke functies, en niet in programmeer-technische en dus intellectuele. Oftewel: er is in een decennium vermoedelijk slechts marginal vooruitgang geboekt op wat was en is een dramatische achterstand. Oftewel: het is een bijzonder sterk vermoeden dat er sprake is van een institutionele achterstand in intellectuele capaciteiten. En dat dat hetgene is dat men met het afschaffen van toetsen in het onderwijs probeert te verhullen. Onbewust of bewust. We gaan weer richting einde schooljaar, en daar zijn ze weer: tegelijk met de krokussen steken de antitoets-terroristen de kop weer op (de Volkskrant, 26-03-2025, door Dorien Sommers is bestuurder bij Dynamiek Scholengroep, Willem Baumfalk is bestuurder bij Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland, Wiske Ruijgrok is directeur bij Fourteens. De auteurs zijn lid van het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs):
Maar ze zijn toch ook wel een beetje genuanceerd
Ja ja, kleinigheidjes ... Die grotere groepen met sterk uiteenlopend eniveau. Die verschillende noodzakelijke competenties ... Deze redactie heeft als aankomend docent ooit eens mogen hospiteren bij een goede leraar. Opvallend ding nummer 1: aan de HAVO-4 klas gaf hij heel anders les dan aan de VWO-4. Deze redactie heeft een tijdje bijles gegeven, en uit nood een keertje tegelijkerijd aan een derde- en een zesde-klas leerling. En besloot dat nooit meer te doen, vanwege de ontwikkelde hoofdpijn. Deze lui kletsen uit hun nek. Maar ja ...
En dat is dan natuurlijk allemaal ...
... uitlsuitend en aleen omdat de allochtone barbaartjes die nooit voorgelezen is en wier wijsheid allemaal van Allah komt, niet mee kunnen komen in het onderwijs in zaken van redelijk verstand. Beschaving. En dit dan de volgende dag gevolgd door drie pagina's met ... (de Volkskrant, 27-03-2025, door Jurre van den Berg, Serena Frijters, Ben Meindertsma):
... onderzoek van de Volkskrant dat laat zien dat de ijsverkoop afhankelijk is van de buitentemperatuur. En ook nog eens op de voorpagina ... Naar Sociologische krachten ![]() ![]()
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||