Van: www.dwarsdoordebuurt.nl
, door Albert van der Vliet
De Marokkaanse teenlengte
Nederlandse Marokkanen voelen zich snel gediscrimineerd en het is de vraag of
dat terecht is. Streven ze niet naar een utopie? Zij zouden hun positie in
Nederland eens moeten vergelijken met de situatie in Marokko.
Eind mei, begin juni 2004 was ik opnieuw in Marokko, mijn favoriete
vakantieland. Omdat het land geen rosse buurten kent, kun je overal op hoertjes
stuiten. Dit jaar zag ik er opvallend veel. In een hoofdstraat van Asilah, een
kustplaats onder Tanger, stonden ’s avonds twee meiden van een jaar of
zeventien, opgetut als zigeunermeisjes. Ze keken of acteerden bedremmeld.
Het centrum van El Jadida, ten zuiden van Casablanca, kent een avenue met grote
etablissementen, zoals een grand café met een hoog plafond en veel marmer. De
prijzen zijn echter bescheiden: 50 eurocent voor een kopje koffie. Een verhoging
in de zaak doet dienst als pizzeria en juist daar hebben meisjes plaatsgenomen
die geen pizza willen, maar een klant.
Het is een wrede cultuur die meisjes de prostitutie in jaagt, wanneer zij in een
onbewaakt ogenblik hun maagdelijkheid hebben verloren. De receptionist van mijn
hotel corrigeert mijn veronderstelling. Hij zegt dat veel meisjes ook voor de
prostitutie kiezen vanwege de armoede. Er is veel te weinig werk en er zijn geen
uitkeringen.
Terug in Nederland neem ik de oude kranten door. De Volkskrant van 1 juni 2004
heeft op de opiniepagina een bijdrage van verpleegkundige Fadoua Bouali:
‘Moslimvrouw slachtoffer twee culturen’. Hoe lang blijven Marokkanen zichzelf
nog als slachtoffer presenteren?
Die Marokkaanse meiden hier in Nederland zijn veel beter af dan hun ‘zusters’ in
Marokko. Volgens Bouali willen de Nederlandse moslimmeisjes ook seksueel gelijk
zijn aan de jongens, met als risico dat zij hun maagdelijkheid verliezen.
Marokkaanse jongemannen willen echter niet trouwen met een meisje dat geen maagd
meer is.
Conclusie: de twee culturen zijn de dader en de meisjes het slachtoffer. De
Nederlandse samenleving krijgt er als mededader ook weer van langs. Bij nader
inzien klopt de hele redenering niet. Prostitutie komt op grote schaal voor in
Marokko. Die ene cultuur maakt meer slachtoffers dan de gecombineerde culturen
in Nederland. Het is hier geen paradijs, maar Marokkaanse meisjes zijn in
Nederland beter af dan in Marokko.
Op 18 oktober 2003 plaatste de Volkskrant een interview met de Marokkaanse
studenten Ahmed Dadou en Rochdi Darrazi [zie hier
,
red. IRP]. Zij weiden uit over de discriminatie
die zij van Nederlanders ondervinden. Een vrouw in de bus pakt haar tas stevig
vast als Dadou (24) naast haar komt zitten. Dat gebeurt een enkele keer, maar
toch niet altijd? Zo’n anekdote zegt meer over de verteller dan over de ‘dader’.
Dadou noemt de supermarktmedewerker die hem volgt in de winkel. Gebeurt dat vaak
of is het een kwestie van lange tenen?
Volgens Dadou heeft de LPF gezorgd voor de emancipatie van de Nederlandse
racist. Ik kan dat geen emancipatie noemen. Pim Fortuyn kwam voor Marokkanen,
achteraf beschouwd, als een geschenk uit de hemel. Hij zei de islam achterlijk
te vinden en de Marokkanen maakten ervan dat alle Nederlanders alle Marokkanen
achterlijk vinden. Zij scheren de Nederlanders over één kam en dat verwijten zij
de Nederlanders altijd te doen met Marokkanen.
Marokkaanse jongeren worden opgevoed met afkeer voor ongelovigen, ongetrouwde
vrouwen, joden, homoseksuelen, hondenbezitters, alcoholdrinkers en
varkensvleeseters. Hafid Bouazza zei het in de Volkskrant van de dag ervoor:
‘Veel Marokkaanse mannen minachten blanke Nederlanders – een vorm van racisme
die niet zo bekend is, omdat blanken dikwijls denken dat racisme voorbehouden is
aan blanken.’
Darrazi (22) zegt tijdens het interview wel vijf keer dat hij Amsterdammer is.
Hij heeft echter geen affiniteit met Nederlanders, want anders zou hij niet
voortdurend kwaad over hen spreken. Afgezien van Bouazza heb ik een jonge
Marokkaan nog nooit iets positiefs over Nederland horen zeggen.
Op 30 oktober 2003 zegt Miryam Aouragh (30) in de Volkskrant dat steeds meer
Marokkanen weg willen uit Nederland. Daar moeten we van schrikken. Dat is
natuurlijk onze schuld. In welk land het beter is dan hier, zegt Aouragh er niet
bij en die vraag wordt door de journalist ook niet gesteld.
Twee dagen eerder maakte justitie bekend dat de politieagent die Driss Arbib
(33) doodschoot, niet vervolgd zal worden. Aouragh was medeorganisator van de
manifestatie ter herdenking van Arbib, op zaterdag 16 augustus 2003. De Volkskrant van 18 augustus schreef dat Aouragh op het Mercatorplein de
demonstranten toesprak en over de politie zei: ‘We pikken dit niet. Jullie
moeten bewijzen dat jullie niet racistisch zijn.’
Na afloop van de demonstratie trok een honderdtal Marokkaanse jongens een spoor
van vernieling door de buurt. De Volkskrant: ‘Overal klinkt glasgerinkel. Een
kinderdagverblijf, de zeven etalages van een lingeriezaak, een
huisartsenpraktijk. Woningen, cafés, winkels, auto’s. Een buurtbewoner vraagt
waarom zijn ruit het moest ontgelden. “Jij vuile racist, jij moet je bek
houden,” luidt het antwoord.’
De speech van Aouragh heeft zijn uitwerking niet gemist. Burgemeester Job Cohen
maakt de dagen erna geen vuist: hij had de organisatoren van de manifestatie
aansprakelijk kunnen stellen voor de glasschade. Aouragh verklaarde dat zij van
rellen niets gemerkt heeft. Volgens Het Parool van 18 augustus zei de
Marokkaanse na afloop: ‘De demonstratie is perfect verlopen. Wat na de
afsluiting gebeurt, is niet meer onze verantwoordelijkheid.’
De Volkskrant heeft op 1 november 2003 een interview met Mohamed el Aissati,
medeoprichter van de succesvolle website Maroc.nl. El Aissati (31) deed een
hbo-studie economie, volgde een cursus maatschappijleer en noemt zich
‘beeldvormingdeskundige’. El Aissati blijkt vooral thuis te zijn in het beeld
dat Nederlanders van Marokkanen hebben en niet andersom.
Ook de beeldvormingdeskundige ziet in Pim Fortuyn een boosdoener. Boven het
interview staat: ‘Ik ben ook Marokkaan’, in koeienletters die de Volkskrant
anders nooit gebruikt. El Aissati lijkt hiermee te willen zeggen: ‘Ik ben
Marokkaan, maar niet crimineel. Ik heb zelfs een goeie baan, al houden jullie
dat niet voor mogelijk.’ Dat moet een klap geweest zijn in het gezicht van de
gemiddelde Volkskrantlezer die nooit heeft beweerd dat alle Marokkanen crimineel
zijn.
El Aissati zegt over criminele jongens: ‘Alle mensen die ik ken, voldoen
helemaal niet aan dat beeld. Zij studeren of werken.’ De beeldvormingdeskundige
suggereert dat er in de hele Marokkaanse gemeenschap geen criminele jongen te
vinden is.
Op 7 april 2004 schrijft Fadoua Bouali op de opiniepagina: ‘De islam wordt
gezien als een dreigende wolk die boven de Nederlandse en de Europese
samenleving hangt.’ Door alle Nederlanders en Europeanen?
De fatale datum van 11 september 2001 wordt vooral door moslims naar voren
geschoven, zo ook door Bouali. Uiteindelijk schijnen niet de New Yorkers en hun
nabestaanden het slachtoffer van de aanslag te zijn, maar de moslims die in de
westerse wereld leven. Met die kronkelredenering wordt verdonkeremaand dat de
terroristen moslims waren.
‘Nu de islam als een achterlijke godsdienst wordt bestempeld door niet-moslims’,
vervolgt Bouali. Door alle niet-moslims? De meeste Nederlanders zijn geen
fortuynist. Bouali zou eens moeten surfen naar Maroc.nl. Daar kan zij lezen hoe
vijandig de Marokkaanse jeugd is tegen alle Nederlanders.
In de krant van 1 mei 2004 is het de beurt aan freelance imam Mohammed Cheppih
(27), die beweert dat negen van de tien jonge moslims de Nederlanders haten. Ik
neem aan dat hij de Marokkaanse moslims bedoelt, maar zelfs dat kan niet
kloppen. Het gaat Cheppih echter om de achterliggende boodschap, namelijk dat
die haat de schuld is van de Nederlanders. Aan de onfeilbare moslim kan het
immers niet liggen.
Volgens Cheppih realiseerden moslims zich onlangs dat zij tweederangs burger
zullen blijven in Nederland. De veertig Marokkaanse profs in het Nederlandse
betaald voetbal zitten echter niet op de reservebank. De meeste jonge Marokkanen
werken of studeren gewoon, net als hun Nederlandse leeftijdgenoten.
Cheppih klaagt ook dat zijn Palestijnse broeders worden geliquideerd.
Nederlanders zouden niet begrijpen hoeveel pijn Marokkanen daarvan hebben. Nooit
gehoord van het Nederlands Palestina Komitee? Cheppih gaat er aan voorbij dat
veel Nederlanders, onder wie Gretta Duisenberg en Dries van Agt, aan de kant van
de Palestijnen staan.
Marokkanen zijn nooit complimenteus over Nederland. Ik heb een Marokkaan nog
nooit een waarderend woord horen zeggen over de architectuur van de Amsterdamse
School of over de schilderijen van Willem de Kooning. Wel zeuren ze telkens, ook
Cheppih weer, over schaars geklede vrouwen op straat in de zomer.
Het geruchtmakende boek De Weg van de Moslim werd dit voorjaar besproken in een
van de laatste uitzendingen van B&W, waarin ook Cheppih te gast was. Hij zei dat
Nederlanders zich eens zouden moeten verdiepen in de islam. Ik vraag me of de
jonge imam Nescio heeft gelezen of het vroege werk van Jan Wolkers.
Terug naar Allochtonendebat oktober 2005 , Hiërarchie
allochtonen , of naar
site home
.
|